A Journal of School Health folyóirat egy új tanulmánya szerint az egészségesen táplálkozó gyerekek jobban teljesítenek az iskolában, mint egészségtelenül étkező társaik.
Paul J. Veugelers, a University of Alberta munkatársa által vezetett kutatások alatt mintegy 5000, ötödik osztályos kanadai diákot és szüleiket vonták be egy programba.
Ennek során rögzítették az egyes tanulók étrendjét, súlyát, magasságát, ill. egy ’DQI-I’ mutatót, amellyel az étrend minőségét jellemezték – ez utóbbi 0-100 értékű lehet, a magasabb szám a jobb minőséget takarja. A kevésbé egészséges étrend telített zsírokat és sót tartalmazott, az egészségesebb gyümölccsel, zöldséggel, gabonával, rostokkal, fehérjével, kalciummal volt gazdagítva, és kevesebb zsírt tartalmazott.
A „tanultság” mértékének összehasonlítására egy standard kidolgozott módszert alkalmaztak. A többszintű vizsgálat tárgya az volt, hogy az étrend minőségét jelző értékek és a tanulmányi előmenetel között milyen összefüggés áll fenn.
Azok a tanulók, akik zöldségekben és gyümölcsökben gazdagabb, kalóriaszegényebb „diétát” folytattak, szignifikánsak jobban teljesítettek a tesztek során. A legalacsonyabb DQI-I értékű étrenden élő diákokkal összehasonlítva a legjobbak 41%-kal jobb eredményt értek el.
„Vizsgálatainkkal bemutattuk, hogy a társadalmi-gazdasági tényezők mellett a táplálkozás minősége is fontos a sikeres tanulmányi előmenetelben” – állítják a szerzők. Ezek az eredmények igazolják egy hatékonyabb iskolai étkeztetés megvalósítását, amely segítheti a tanulók étrendje minőségének javítását, az iskolai teljesítményüket, és hosszú távon egészségüket.
Forrás:
www.sciencedaily.com
(ford: Inántsy Tamás)
2008. 03. 22
Utolsó kommentek