Elköltöztem!

Kedves Olvasók!
Ezt a blogot tovább nem frissítem tartalommal, elköltöztem ide, ahol igyekszem újabb érdekes és hasznos cikkeket megjelentetni. Üdv
A Szerkesztő

Érdekes cikkek

  • Hibás feed URL.

Egyik kedvencem

Utolsó kommentek

Fitt élet

  • Hibás feed URL.

Amit a vegetarianizmusról feltétlenül tudni kell I.

2007.12.07. 20:46 | iptamas | 1 komment

Címkék: cikkek vegetarianizmus

A klasszikus vegetarianizmus - függetlenül attól, ki melyik irányzatot követi - nemcsak étrendi változtatásokat jelent, hanem speciális életmódot, életfilozófiát is. Követői régebben valamilyen vallási csoporthoz tartoztak. Elvetik az állatok ölését, nem fogyasztanak húst és alkoholt, nem isznak kávét, nem dohányoznak, feszültséget oldó gyakorlatokat végeznek, relaxálnak, és sok időt töltenek a természetben.

A vegetáriánus étrendek előnyei és hátrányai

A vegetáriánusok között ritkábban fordul elő elhízás, 2-es típusú diabétesz, székrekedés, köszvény, epekőbetegség, vesekövesség, magas vérzsírszintek, magasvérnyomás, szív- és érrendszeri betegségek és bizonyos daganatok (emlő-, tüdő-, vastagbélrák). Ebben nemcsak a húsmentes táplálkozásnak, hanem a kiegyensúlyozott életvitelnek is szerepe van.

Ma már egyre többen térnek át a vegetárius étrendre. Nem minden esetben vallási okból teszik, sokkal inkább egészségi, etikai és ökológiai megfontolásból hagyják ki táplálkozásukból részben, vagy teljes egészében az állati eredetű élelmiszereket.

A vegetárius étrendnek többféle változata létezik. Olyan irányzat is van, melynek hosszú távú fogyasztása károsan hat a szervezetre és veszélyezteti az egészséget. Az eltérő összetételű étrendek közös jellemzője, hogy egyik sem tartalmaz vörös húsokat, illetve ebből készült termékeket. A hagyományos vegetárius étrendek mellett sokan az atípusos vegetáriánus táplálkozás szerint étkeznek ("nyers koszt", fruitáriánusok, makrobiotikus étrend, Hare Krishna követők, natúr konyha, reform étrend).

Hagyományos vegetárius étrendek

Elnevezés

Fogyasztható élelmi anyagok, élelmiszerek

Vegán (szigorú vegetáriánusok)

Csak növényi élelmiszerek

Laktovegetáriánusok

Növényi élelmiszerek, tej

Ovovegetáriánusok

Növényi élelmiszerek, tojás

Ovo-laktovegetáriánusok

Növényi élelmiszerek, tej, tojás

Szemivegetariánusok

Növényi élelmiszerek, halak, csirke, tojás, tej, tejtermékek

Vegán étrend (szigorú vegetáriánusok) 

Kizárólag növényi ételeket fogyasztanak, többen közülük még mézet sem esznek. Elvetnek minden állati eredetű táplálékot. Ez a táplálkozási forma nem fedezi a szervezet tápanyagszükségletét. Következménye, hogy hiánytünetek, hosszabb idő elteltével pedig különböző betegségek jelentkeznek. Alacsony a naponta felvett energia. Nélkülözhetetlen aminosav és esszenciális zsírsavhiány alakul ki.

Ez a fajta étrend nem fedezi a napi vitamin- és ásványianyag-szükségletet sem. Gyakori a B12, a D-vitamin, a kalcium, a vas és a kreatin hiány. Felszívódási és csontképzési zavarok, csontritkulás, vérszegénység jön létre. Romlik a teljesítmény, lassul a fejlődés és a szervezet regenerációja. Gyermekeknek, serdülőknek, fiatal felnőtteknek, várandós és szoptatós anyáknak, idős embereknek a hiányos tápanyagtartalom miatt nem ajánlott ez az étrend.

Laktovegetárius étrend

Növényi élelmiszereket és tejet fogyasztanak. Húst, tojást és egyéb tejterméket nem. A tejfehérje teljes értékű, minden nélkülözhetetlen aminosav megtalálható benne. A tejcukor (laktóz) biztosítja a tej magas kalciumtartalmának felszívódását. 100 g tejben 120 mg kalcium van. A laktovegetárius étrendet fogyasztóknál vashiányos állapot alakulhat ki.

A tej vastartalma alacsony, a növényi eredetű élelmiszerekből pedig a vas - bármennyit is tartalmaznak - rosszul szívódik fel. A növények fitin- és oxálsavtartalma oldhatatlan komplexet képez és gátolja a felszívódást. Gyermekeknek, serdülőknek, terhes és szoptatós anyáknak fokozott a vasszükséglete, a vashiányos táplálkozás ezért vérszegénységet okoz. A laktovegetárius étrend nem javasolható a számukra.

Ovovegetárius étrend

Az állati eredetű élelmiszerek közül csak a tojást fogyasztják. A tojás előnyös tápanyagtartalma ellenére sem fedezi teljes egészében a szervezet napi vitamin és ásványianyag szükségletét.

Ovo-laktovegetárius étrend 

A növényi eredetű élelmiszerek mellett megengedett a tej és tojás fogyasztása is. Az étrend biztosítja a szervezet számára szükséges energiát, a teljes értékű fehérjét és ezen belül a nélkülözhetetlen aminosavakat. Nem alakul ki kalcium- és vashiány. A tojás megfelelő mennyiségben tartalmaz jól felszívódó vasat és ezen kívül előnyös a zsírsav-, a vitamin- és az ásványianyag összetétele is. Az élelmiszerek megfelelő összeválogatásával kiegyensúlyozott étrend állítható össze a fogyasztható élelmiszerekből. Gyermekeknek, serdülőknek, terhes és szoptatós anyáknak többféle élelmiszert tartalmazó vegyes étrendet ajánlott fogyasztani.

Szemivegetárius étrend 

Átmenet a húsmentes és a vegyes táplálkozás között. Követői állati eredetű termékeket - hal, csirke, tej, tejtermékek, tojás - is fogyasztanak. A halon kívül más tengeri élőlényeket nem esznek. Az étrend alacsony nátrium- és magas káliumtartalma segíti a szervezet optimális nátrium-kálium egyensúlyának fenntartását. Magas rosttartalma megakadályozza az energiát adó tápanyagok gyors feszívódását, a székrekedés kialakulását és jó hatású a fogyókúrázók számára is. A rost, a viszonylag alacsony zsír- és energiatartalom szerepet játszik a szív- és érrendszeri elváltozások, a magasvérnyomás, a köszvény és a daganatos betegségek megelőzésében. Gyermekeknek, serdülőknek, terhes és szoptatós anyáknak a megfelelő tápanyag-összetétel érdekében többfajta élelmiszert tartalmazó vegyes étrendet kell biztosítani. (folytatás)

Nógrádi Katalin 
dietetikus

Forrás:
[origo]
2006. június 28.

A bejegyzés trackback címe:

https://egeszsegestaplalkozas.blog.hu/api/trackback/id/tr69256298

Trackbackek, pingbackek:

Pingback: Vitamin Water » Vegetarianizmus, vegetárius étrendek I. 2008.02.22. 14:23:59

[...]Friday 7 December 2007 botondn H Ez a fajta étrend nem fedezi a napi vitamin- és[...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gitta 2008.01.07. 13:49:53

A B12 vitaminról: www.helloinfo.hu/main.php?folderID=970&articleID=8604&ctag=articlelist&iid=1

A magában savanyított káposztában van B12 vitamin.

A cikk olvasása után arra a következtetésre jut az ember, hogy a tisztán növényi táplálékon élők gyengék és betegek. Ezzel szemben vannak klinikák az USA-ban és Svájcban, ahol táplálkozással gyógyítanak súlyos betegségeket. Nyers, növényi táplálkozással.