Elköltöztem!

Kedves Olvasók!
Ezt a blogot tovább nem frissítem tartalommal, elköltöztem ide, ahol igyekszem újabb érdekes és hasznos cikkeket megjelentetni. Üdv
A Szerkesztő

Érdekes cikkek

  • Hibás feed URL.

Egyik kedvencem

Utolsó kommentek

Fitt élet

  • Hibás feed URL.

Antoxidánsok és szabadgyökök II.

2007.12.06. 12:00 | iptamas | Szólj hozzá!

Címkék: cikkek szabadgyokok antioxidansok

Az energiát adó tápanyagok mellett élelmiszereink egyéb összetevőket is tartalmaznak, melyek hozzájárulnak a betegségek megelőzéséhez. Ezek a tápanyagok létfontosságúak a szervezet egészséges működéséhez. Ide tartoznak a növényi hatóanyagok, a fitonutriensek, melyek legnagyobb részben színes vegyületek.
Az antioxidánsoknak két fő csoportja van: egy részük a szervezetben termelődik (pl. kéntartalmú vegyületek, enzimek), más részük pedig a táplálékkal - például vitaminokkal, ásványi anyagokkal - együtt kerül a szervezetünkbe.

Kutatások bizonyítják, hogy az antioxidánsok nélkülözhetetlen szerepet töltenek be az egészség megtartásában. Megakadályozzák a kórósan felszaporodott szabadgyökök sejtkárosító hatását, lassítják az öregedés folyamatát és megakadályozzák egyes betegségek kialakulását.

Az antioxidáns hatással rendelkező vegyületek köre széles: ezek lehetnek vitaminok, ásványi anyagok és egyéb más anyagok is.

A legfontosabb antioxidánsok

Az étrendi adagot többszörösen meghaladó, nagy mennyiségű antioxidáns fogyasztásakor fennáll a túladagolás veszélye, melynek számos kedvezőtlen következménye lehet. Nagy adagban történő felvételük nem növeli kedvező hatásukat. Egészséges embereknek vegyes táplálkozás esetén nincs szükségük étrend-kiegészítők szedésére. Különböző megbetegedések esetén szakember tanácsát kell kérni, hogy milyen és mennyi antioxidáns szedését javasolja.

Az antioxidánsok legjelentősebb képviselői a flavonoidok, ezen kívül az E-, C-, A-vitamin, a béta karotin (ez az A-vitamin előanyaga), szelén, magnézium, cink, mangán, réz, kéntartalmú vegyületek és az adalékanyagként felhasznált antioxidánsok. Kevésbé ismert a likopin és a lutein. A likopin legfőbb forrása a paradicsom, a hal, a paraj, a brokkoli és a fejes saláta pedig luteint tartalmaz. A fitonutriensek akkor fejtik ki legjobban a hatásukat, ha természetes élelmiszerek fogyasztásával, vegyes táplálkozással fedezzük a szükségletet.

Flavonoidok

A flavonoidoknak 13 fő vegyületcsoportja van és ezeken belül 4000 féle vegyület ismert. A természetben leggyakrabban előforduló vegyületek a kvercetin, a kempferol, a miricetin, a luteolin és az apigenin. Kedvező hatásukat a többi antioxidánssal együtt fejtik ki. Élettani szerepük van az immunrendszer erősítésében, segítik a májműködést, gátolják a vérrögök kialakulását, csökkentik az asztma és az allergia kialakulásának esélyét, a koleszterinszintet és a rákos daganatok növekedésének ütemét. Gyulladáscsökkentő, vírus és baktériumölő hatásuk is van. 1936-ban Szent-Györgyi Albert fedezte fel, hogy a citrusfélék flavonoid-tartalma csökkenti a hajszálerek törékenységét és áteresztőképességét.

Az élelmiszerek összes flavonoid (kvercetin, kempferol, miricetin, luteolin, apigenin) tartalma (mg/kg)

Zöldségek Flavonoid (mg/kg) Gyümölcsök Flavonoid (mg/kg)
Brokkoli 46 Alma 65
Karalábé 41 Körte 24
Fehér káposzta 17 Görögdinnye 18
Lila hagyma 195 Sárgadinnye 26
Vörös hagyma 124 Sárgabarack 11
Fodros saláta 47 Szilva 23
Paprika 20 Meggy 29
Spenót 338 Szeder 650
Zeller zöld 402 Eper 1003
Zeller gyökér 26 Kivi 22
Fehérrépa 265 Banán 23
torma 40 Dió 4565

(Dr. Lugasi Andrea kutatásai alapján)

Az antioxidáns ásványi anyagok leggyakoribb előfordulása

A-vitamin Csirke-, marha-, sertés-, és libamáj, májkészítmények, zsíros
sajtok, tojás sárgája, tejszín
Karotenoidok Béta-karotin: sárga és narancssárga zöldségek, gyümölcsök,
sötétzöld zöldségek.
  Alfa-karotin: sárgarépa.
  Likopin: paradicsom.
  Lutein, zeaxantin: sötétzöld leveles zöldségek.
  Béta-kriptoxantin: citrusfélék
  Legnagyobb mennyiségben a sárgarépa, kajszibarack,
sárgadinnye, sütőtök, paraj, rebarbara, mángold, paradicsom,
pirospaprika, kelkáposzta tartalmazza
E-vitamin Növényi olajok, olajos magvakból hidegen sajtolt olajok,
búzacsíra, zöldségek, gyümölcsök.
  Marhahús, baromfi, halak
C-vitamin Citrusfélék, szamóca, csipkebogyó, leveles zöldségek,
paradicsom, savanyított káposzta

C-vitamin (aszkorbinsav)

Vízben oldódó vitamin; ajánlott, hogy naponta fogyasszunk C-vitamint tartalmazó élelmiszereket. Az egyik legfontosabb antioxidáns. Fő feladata, hogy megóvja a sejthártyákat (membránokat) és a zsírsavakat (lipideket) a szabadgyökök károsító hatásától. Megakadályozza a hemoglobin károsodását és gátolja a dohányfüstben lévő úgynevezett iniciáló anyagok hatását.

Tokoferolok

Csökkenti a zsírsavak oxidációját, az úgynevezett lipidperoxidok képződését. Egy tokoferol molekula ezer lipidmolekulát véd meg az oxidációtól. Az E-vitamin játssza a legfőbb szerepet a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzésében.

Karotinoidok

Legismertebb képviselője a béta-karotin, az A-vitamin előanyaga. A növényi élelmiszerekben nagy számban egyéb karotinoidok is előfordulnak, például likopin, fukoxantin, kantaxantin, alfa-karotin, stb. A karotinoidok a sejthártyákba épülnek be és így védik meg azokat az oxidatív károsodástól. A béta-karotin egyik fontos tulajdonsága, hogy csökkenti az LDL koleszterinszintet, ezzel csökkenti az érelmeszesedés kialakulásának kockázatát.

Az antioxidáns ásványi anyagok leggyakoribb előfordulása


Szelén húsok, a halak, a belsőségek, gabonák réztartalma a talaj
szeléntartalmától függ
Magnézium olajos magvak, száraz hüvelyesek, teljes őrlésű gabonafélék,
csipkebogyó, étcsokoládé.
Cink hús, máj, tojás, olajos magvak, teljes őrlésű gabonafélék,
száraz hüvelyesek
Mangán gabonafélék, a dió és a mogyoró
Réz teljes őrlésű gabonák, száraz hüvelyesek, olajos magvak,
halak, belsőségek és a csokoládé

(vissza az I. részhez)

Nógrádi Katalin
dietetikus

Forrás:
[origo]
2007. 07. 10.

A bejegyzés trackback címe:

https://egeszsegestaplalkozas.blog.hu/api/trackback/id/tr19254234

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.